Een goede social media video maken: 7 tips
Video content is tegenwoordig essentieel voor als je als organisatie wilt opvallen op platforms zoals Instagram Reels, TikTok en YouTube.
Je zakelijke social media aantrekkelijk maken, kan soms best een uitdaging zijn: hoe wordt bepaald welke afbeelding of video geplaatst gaat worden? Maar aantrekkelijkheid gaat niet alleen om uiterlijk: als bedrijf trek je juist ook mensen aan door middel van tekst. In dit artikel geven wij een aantal tips voor het schrijven van goede social media teksten, zodat je account nog beter gevonden wordt!
Als je wel eens een blog, website tekst of advertentie hebt geschreven, ben je waarschijnlijk bekend met de term SEO, oftewel Search Engine Optimization. Dit is een techniek waarbij je zoekwoorden gebruikt in online teksten, zodat de mensen die deze zoekwoorden Googelen, jou vinden. Hiermee is het bereik veel groter dan wanneer je trefwoorden niet zou gebruiken.
SEO kun je naast online teksten, ook voor social media teksten inzetten. Zo kun je bijvoorbeeld hashtags gebruiken op Instagram en LinkedIn, maar ook al je captions (bijschriften) SEO-proof maken. Wij gaan daar in de volgende alinea’s op in.
Hoewel het altijd handig is om populaire keywords op social media te gebruiken, zijn niche trefwoorden net zo belangrijk. Door alleen hashtags toe te voegen als #work, word je waarschijnlijk ondergesneeuwd (er bestaan namelijk al 134 miljoen andere posts met deze hashtag). De mensen die op specifiekere, minder gebruikte keywords zoeken, vinden eerder wat ze precies zoeken – jou!
Gebruik dus zoekwoorden die samenhangen met jouw USP (Unique Selling Point). Datgene dat je concurrenten niet (kunnen) bieden, is wat je bedrijf offline succesvol maakt, maar ook eerder succes op social media bezorgt.
Vraag een gratis adviesgesprek aan met onze social- en video experts!
Een caption is een bijschrift bij een foto of video. Schrijven voor social media is wat informeler dan je misschien gewend bent van de communicatie met een klant. De term social media bevat immers niet voor niets het woord ‘social’. Het is de bedoeling om een connectie op te bouwen met volgers en zo sociaal verbinding te zoeken. Dit kun je gemakkelijk doen door een CTA (call to action) toe te voegen in je tekst: oftewel een oproep om een bepaalde actie te ondernemen. Een paar voorbeelden zijn:
Bekijk ook deze tips voor voorbeelden van organisaties die goede CTA’s in Facebook advertenties toepassen.
Iets dat lijkt op een CTA, is het stellen van een vraag in je social media post. Het verschil? Bij een CTA wil je dat de lezer een specifieke actie uitvoert, terwijl een vraag juist op de interactie en connectie tussen bedrijf en volger focust.
Een aantal voorbeelden van social media teksten met interactie-vragen zijn:
Het is natuurlijk ook mogelijk om een vraag met een CTA te combineren: neem de derde vraag uit bovenstaand rijtje: “Wat is uw beste verbouwtip?”. Hieraan is gemakkelijk toe te voegen: “Laat het ons weten in de comments/via de link in ons profiel/in een privé bericht”.
Tip: heb je even geen content inspiratie? Vraag gerust aan je volgers wat ze willen zien of horen van jou. Hiermee krijg je gratis input, wat zeer bruikbaar is om waardevolle content voor je lezers te maken.
Heb je geen tijd om creatieve content te maken of SEO teksten te schrijven?
Bij Blue Wire Media ondersteunen wij graag bij het bijhouden online kanalen. Zo hoef je zelf niet na te denken over het maken en bedenken van effectieve social media posts. Meer weten? Bekijk onze mediabeheer pagina of neem contact op!
Video content is tegenwoordig essentieel voor als je als organisatie wilt opvallen op platforms zoals Instagram Reels, TikTok en YouTube.
Mediabeheer is het strategisch proces van planning, organisatie en controle van media-inhoud en -activiteiten om communicatie- en marketingdoelen te bereiken.
Hoe beïnvloeden jouw SEO en social media content elkaar? Meer dan je misschien denkt! Lees hier het verband en hoe