Een goede social media video maken: 7 tips
Video content is tegenwoordig essentieel voor als je als organisatie wilt opvallen op platforms zoals Instagram Reels, TikTok en YouTube.
De juiste zoekwoorden bepalen is tegenwoordig cruciaal om hoger in Google te komen. Zonder de juiste zoekwoorden komt jouw website namelijk nooit in de resultaten van jouw doelgroep terecht. Zonde!
Een vraag die veel bedrijven dan ook hebben wanneer ze starten met SEO teksten schrijven, is: welke zoekwoorden moet ik gebruiken voor een hogere SEO positie in Google? En als zoekwoorden bepalen eenmaal gelukt is, blijven we vaak met de vraag over: Hoe verwerk je deze trefwoorden in je tekst?
Wij geven je in dit artikel onze tips om de juiste zoekwoorden te vinden en in te zetten voor jouw webteksten.
Aan de hand van trefwoordenonderzoek kun je eenvoudig de juiste zoekwoorden bepalen.
Wat is een trefwoordenonderzoek? Simpel gezegd verzamel je in een trefwoordenonderzoek relevante termen die jouw doelgroep Googelt. Je duikt in het hoofd van je (potentiële) klant om te bepalen op welke trefwoorden jij ze kunt bereiken.
Een trefwoordenonderzoek kun je zo uitgebreid aanpakken als je zelf wilt. Hieronder een aantal voorbeelden gerangschikt van eenvoudig (*) tot uitgebreid (***):
Deze manier is niet alleen eenvoudig, het is ook nog eens gratis.
Typ je onderwerp in de Google zoekbalk en scroll naar beneden. Voor het merendeel van de zoekopdrachten staat namelijk onderaan de pagina een lijst met suggesties die op jouw zoekopdracht lijken. Deze lijst is gebaseerd op waar anderen veel op zoeken.
Vraag een gratis adviesgesprek aan met onze social- en video experts!
Op deze website kun je drie keer per dag een zoekwoordenonderzoek gratis uitvoeren. Na de derde keer moet je een dag wachten of de betaalde versie aanschaffen.
Op AnswerThePublic.com vul je, net als bij Google suggesties, een of enkele woorden in als onderwerp. De tool zal dan binnen jouw land en taal zoekwoorden voorstellen waarop veel gezocht wordt in combinatie met jouw ingevulde woord(en).
Wat bij AnswerThePublic erg handig is, is de onderscheiding per signaalwoord. Zoek je bijvoorbeeld op “zoekwoorden bepalen”, dan geeft de tool suggesties als “Waarom zoekwoorden bepalen” en “Hoe zoekwoorden bepalen”.
Door te kijken naar het zoekvolume van deze suggesties, kun je de insteek van je tekst bepalen. Daardoor zal je tekst beter aansluiten op de zoekopdrachten van je doelgroep, waardoor ze beter gelezen worden en hoger scoren in Google.
De SEO tool Ahrefs is speciaal ontwikkeld om de juiste zoekwoorden te bepalen en vindbaarheid van je website optimaliseren. Je kunt hier zien op welke zoekwoorden jouw concurrenten gevonden worden, hoe moeilijk elk zoekwoord is om hoog op te scoren en nog veel meer.
Zoekwoorden bepalen kan dus eenvoudig met bovenstaande tools. Nu nog verwerken in een pakkende tekst. Hoe doe je dat?
Een algemene SEO regel is dat je zoekterm 1-3% van de tekst moet opmaken. Heb je bijvoorbeeld een blog van 1000 woorden geschreven? Dan moet je zoekwoord hier 10 tot 30 keer in voor komen.
Verder is het handig om je zoekwoorden terug te laten komen in sommige koppen en subkoppen, de alt-tekst van een afbeelding, de meta beschrijving en in de URL.
Tip: download de WordPress plugin Yoast SEO. Deze tool geeft je een SEO score en aanwijzingen hoe je de pagina kunt optimaliseren. De tool kan bijvoorbeeld de juiste dichtheid van je zoekwoorden bepalen, let op de trefwoord verdeling binnen de tekst, de plekken waarin het trefwoord terugkomt en nog veel meer.
Weet je op welke onderwerpen je gevonden wilt worden, maar laat je zoekwoorden bepalen en teksten schrijven liever over aan specialisten? Blue Wire Media helpt je hier graag bij.
Op basis van door jou gekozen onderwerpen, schrijven wij SEO blogs, landingspagina’s en andere webteksten, in het Nederlands en/of Engels.
Dit kan op twee manieren:
Geïnteresseerd in een samenwerking? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking!
Dit artikel verscheen eerder op www.socialforyou.nl – SocialForYou is nu onderdeel van Blue Wire Media.
Video content is tegenwoordig essentieel voor als je als organisatie wilt opvallen op platforms zoals Instagram Reels, TikTok en YouTube.
Mediabeheer is het strategisch proces van planning, organisatie en controle van media-inhoud en -activiteiten om communicatie- en marketingdoelen te bereiken.
Hoe beïnvloeden jouw SEO en social media content elkaar? Meer dan je misschien denkt! Lees hier het verband en hoe