Een goede social media video maken: 7 tips
Video content is tegenwoordig essentieel voor als je als organisatie wilt opvallen op platforms zoals Instagram Reels, TikTok en YouTube.
SEO en social media beïnvloeden elkaar meer dan je misschien denkt.
Op jouw website maak je hoogstwaarschijnlijk al gebruik van Search Engine Optimization (SEO) door de juiste trefwoorden te gebruiken, heading tags toe te voegen en de meta teksten goed in te richten. Maar wist je dat dit niet de enige plek is waar SEO van pas komt? Ook op social media is SEO belangrijk, en andersom heeft social media ook invloed op de SEO waarde van jouw website. Lees met ons mee hoe dit werkt!
Veel mensen denken dat SEO en social media niets met elkaar te maken hebben. Niets is minder waar! Zowel Google als social media platformen maken namelijk gebruik van zoekwoorden.
Deze zoekwoorden vind je op een website terug in de website teksten en op de voor- en achtergrond in de headings (H tags), paginatitel, visuele content tags en ga zo nog maar even door.
Op social media vind je deze zoekwoorden op een andere plek; namelijk in de captions, alt-teksten van afbeeldingen en natuurlijk de hashtags. Het is niet voor niks dat je specifiek op hashtags kunt zoeken binnen Instagram, Facebook en LinkedIn. Op deze manier houden de platformen precies jouw interesses bij en wordt jouw tijdlijn precies aangepast aan de hand van jouw voorkeuren.
Laten we eerst even terug gaan naar het doel van SEO: meer zichtbaarheid creëren in zoekmachines. Social media platforms zijn natuurlijk officieel geen zoekmachines, toch zijn er aspecten binnen deze platforms die wel op dezelfde manier werken. Denk aan de ‘Verkennen’ pagina op Instagram, het volgen van bepaalde hashtags op LinkedIn, en op elk platform is er wel een zoekbalk waarin je naar specifieke content kunt zoeken.
Stel dat jij in je caption of hashtags net de woorden hebt gebruikt waarvan jouw doelgroep veel posts liket, of vaak op zoekt; dan wordt je veel sneller gevonden dan zonder die woorden en hashtags.
Een aantal voordelen van actief zijn op social media als merk:
Vraag een gratis adviesgesprek aan met onze social- en video experts!
Het actief gebruiken van social media stimuleert zowel jouw vindbaarheid op social media zelf als daarbuiten. Google en andere zoekmachines bepalen je positie in de zoekresultaten namelijk op basis van hoeveel interessante informatie ze kunnen indexeren van jouw merk.
Een belangrijk onderdeel van deze indexatie is het aantal interne (op de website zelf) en externe (vanuit- en naar andere websites linkende) weblinks en het ‘gewicht’ van deze links. Weblinks vanuit social media platformen worden door Google dus ook geïndexeerd; het zijn immers weblinks.
Hoewel er geen directe invloed van social media op Google’s ‘page ranking’ bewezen is, kun je je social media wel waardevoller maken voor SEO. Wanneer jouw social media kanalen goed presteren, neemt het gewicht van deze links namelijk toe. Dit doe je bijvoorbeeld door anderen jouw content en merk te laten delen, zodat Google jouw merk als relevant ervaart.
Oftewel; hoe meer interessante posts je op social media plaatst, hoe meer mensen ze zullen delen, en hoe beter je scoort in Google. Tip: je kunt je volgers hierin ook best aansporen, bijvoorbeeld door het delen van een post te vereisen in een winactie!
Een aantal handige do’s en don’ts om je online zichtbaarheid te stimuleren en jouw vindbaarheid te boosten:
DO’s
DON’TS
Zie je het belang in van SEO en social media, maar heb je geen tijd om zelf aan de slag te gaan met SEO en social media content?
Bij Blue Wire Media ondersteunen wij je graag bij het bijhouden online kanalen. Zo hoef je zelf niet na te denken over het maken en bedenken van effectieve social media posts en SEO teksten. Meer weten? Bekijk onze mediabeheer pagina of neem contact met ons op!
Video content is tegenwoordig essentieel voor als je als organisatie wilt opvallen op platforms zoals Instagram Reels, TikTok en YouTube.
Mediabeheer is het strategisch proces van planning, organisatie en controle van media-inhoud en -activiteiten om communicatie- en marketingdoelen te bereiken.
Het AIDA-model is een effectief marketingmodel dat beschrijft hoe consumenten door de fasen Aandacht, Interesse, Verlangen en Actie gaan. Het