Wat is een goede testimonial?

Wat is een goede testimonial?

De kracht van een goede testimonial is het wegnemen van achterdocht. Testimonials en klantcases zijn tegenwoordig ontzettend populair en op vrijwel iedere website te vinden. Deze krachtige vorm van overtuigen bestaat al ontzettend lang en is onmisbaar wanneer u een organisatie, product of dienst wil positioneren. Het doel van een testimonial is overtuigen: “Met argumenten bereiken dat iemand iets geloof”. En om dit te doen heeft u onafhankelijke partijen nodig die de kwaliteit van uw organisatie, product of dienst bevestigen.

Maar een ander belangrijk onderdeel van die overtuiging is achterdocht wegnemen. Bij Blue Wire Media hebben we dit zelf ervaren bij intakes met klanten. We kregen soms reacties als: “Ik geloofde niet dat de prijs/kwaliteit verhouding die jullie bieden echt mogelijk was.” Of “Op basis van wat jullie op jullie website hebben staan dacht ik dat er ergens een addertje onder het gras moest zitten.” Dit betekent voor Blue Wire Media dat we, hoewel we ons keihard inspannen een fantastische dienstverlening te bieden, de indruk wekken dat dit ongeloofwaardig moet zijn. Met andere woorden, hoe beter onze dienstverlening hoe meer achterdocht.

Een testimonial helpt u om leads te overtuigen en vooral om hun achterdocht weg te nemen. Als onafhankelijke partijen bevestigen dat u betrouwbaar bent en dat u echt zo goed bent als u pretendeert op bijvoorbeeld uw website, dan gaan leads sneller over tot aankoop. Toch zijn er een aantal trucjes waarmee zij hun testimonial (bevestiging) kunnen versterken:

  • Probleem (oude situatie)

Het helpt ontzettend wanneer leads of suspects inzage krijgen in de probleemsituatie, de situatie die u opgelost heeft voor een klant. Soms kan dit een onwijs urgent probleem zijn maar een luxeprobleem werkt ook. Bij voorkeur gaat het om een probleem dat veel voorkomt bij uw doelgroep. Wanneer dit probleem beschreven is in de testimonial maakt dit het geheel overtuigender.

  • Oplossing (nieuwe situatie)

Als uw klanten in een testimonial beschrijven hoe de oplossing werkt en hoe de nieuwe situatie is, dan moet deze aansluiten op de wensen van de doelgroep. Uw doelgroep verliest hierdoor grotendeels de vooroordelen, de kritiek, de achterdocht en scepsis.

  • Emotie/identificatie

Een testimonial is in feite een klein verhaaltje en dit verhaaltje wordt het beste ontvangen wanneer uw doelgroep iets voelt bij het verhaal. Emotie, doorgaans verdriet dat werd omgezet in vreugde of angst die werd omgezet in opluchting, zorgen voor gevoel. Gevoel bepaald veel bij de interpretatie van een testimonial. Als een testimonial heel zakelijk en objectief geschreven is dan zullen mensen deze minder overtuigend ervaren en minder goed onthouden. Ook is identificatie belangrijk bij een verhaal. Een lezer moet niet alleen de oude situatie herkennen en de nieuwe situatie wensen. Een lezer moet zich ook kunnen identificeren met de persoon die de testimonial schrijft. Des te meer de schrijver van de testimonial lijkt op de doelgroep, des te meer de doelgroep de testimonial waardeert.

  • Naam/foto

Een naam en een foto bij een testimonial zijn niet verplicht maar helpen dat extra beetje achterdocht weg te nemen. Een lezer kan redeneren dat een testimonial niet authentiek is en deze daardoor minder waarderen. Een foto brengt meer zekerheid met zich mee omdat dit uitsluitend met toestemming van de geportretteerde zou mogen.

Video

Als productiebedrijf geloven we bij Blue Wire Media uiteraard in de kracht en de mogelijkheden die video biedt voor testimonials. Wij zien kansen om een testimonials aantrekkelijker te maken met een visuele weergave. Hierdoor kunnen we nog meer emotie, identificatie en authenticiteit bewerkstelligen. Daarnaast kunnen we de situatieschets van de oude en de nieuwe situatie extra inzichtelijk maken in een video.

Bent u benieuwd naar de mogelijkheden van testimonials in video’s? Onze marketeers gaan graag met u in gesprek.

× Hoe kunnen we u helpen? Available from 06:00 to 21:00