Dag van de ondernemer

Eigenschappen van entrepreneurs: dag van de ondernemer

Ondernemers zijn er in alle smaken en bij Blue Wire Media hebben we er al aardig wat mogen ontmoeten. Op netwerkborrels, events, clubs, verenigingen en natuurlijk onze eigen opdrachtgevers. En bij iedere ontmoeting besef je weer hoe bijzonder ondernemerschap eigenlijk is en hoe bijzonder de mensen die ‘ondernemen’ eigenlijk zijn. In onze ogen is een echte ondernemer iemand die ondernemend gedrag vertoont. Iedereen die ondernemers ontmoet en spreekt, kent de eigenschappen en het gedrag dat hoort bij de titel. Hoewel er grote verschillen zijn tussen ondernemers zijn er ook bijzondere overeenkomsten:

 

Organisatiekunde

Ondernemers hebben verstand van organisaties. Daar waar in complexe structuren soms problemen ontstaan, prikken de ondernemers daar meestal gemakkelijk doorheen. Ook ZZP’ers hebben verstand van hoe men een organisatie moet inrichten en onderhouden. Talent aantrekken? Ondernemers delen graag hun netwerk met je om er vervolgens zelf weer waarde mee te creëren. Functieprofielen? Een ondernemer heeft dat niet nodig, die kent de beste kandidaten en stelt ze graag aan je voor.

 

Innovatie

Altijd verbeteren, altijd iets nieuws bedenken, altijd vooruit. Ondernemers laten zich door niets tegenhouden en kijken continu naar nieuwe mogelijkheden. Falen is geoorloofd wanneer je ondernemer bent. Het randje opzoeken binnen technologie of wetenschappelijk pronken met placebo producten, behoren ook tot innovatie. Hoewel de meest verbazende innovaties vaak niet bij ondernemers vandaan komen, zijn ondernemers regelmatig degenen die innovatie mogelijk maken.

 

Creativiteit

Ondernemers zijn creatief en fantasierijk. Net als wanneer ze innoveren met grote ideeën, doen ze dat op kleinere schaal ook dagelijks. Bij het oplossen van problemen komt veel creativiteit kijken en ondernemers komen altijd problemen tegen. Maar ook bij het bedenken van namen, grafische vormen, beelden, foto’s en andere content hebben ondernemers vaak creativiteit nodig. Creativiteit is dan ook benoemd als een van de belangrijkste eigenschappen onder entrepreneurs. Hoewel je deze eigenschap al vanaf je geboorte kunt hebben, is creativiteit aanwezig in iedereen. Gebruik een van deze creativiteitstechnieken om jouw creativiteit te boosten!

 

Reflecteren

Hoe gek dat ook klinkt, kunnen ondernemers vaak behoorlijk reflecteren. Ze doen zich weliswaar soms voor alsof alles op rolletjes loopt en ze nooit fouten maken. Toch is het reflecteren dat misschien wel tot de belangrijkste van alle eigenschappen behoort. Om vooruit te gaan (ook met innovatie en creativiteit), moet je lessen trekken uit het verleden. En ondernemers kijken vaak erg goed naar zichzelf (ook wanneer je ze er zelden over hoort) omdat ze van hun fouten (moeten) leren. Ook zijn ze beter in het toegeven van fouten dan veel mensen vaak denken.

 

Communiceren

Ondernemers kunnen onwijs goed communiceren. Al is het omdat ze vaak goed kunnen reflecteren op gebrekkige communicatie uit het verleden. Commercieel kunnen ze goed praten, maar tegelijkertijd raken ze je met sentiment en passie. Hun doelen beschrijven kunnen ze ook als geen ander. En ze kunnen bestaande concepten omschrijven alsof dit het ei van Columbus is. Hun avonturen vertellen ze graag aan je en wees eerlijk, ondernemersverhalen zijn vaak heel amusant.

 

Samenwerken

Naast het feit dat ze verstand hebben van organisaties, kunnen entrepreneurs ontzettend goed samenwerken. Ze zorgen er met twee zinnen voor dat je je gewaardeerd voelt maar draaien dit ook net zo makkelijk weer om naar feedback. Zo kunnen ze hele teams motiveren om onmogelijke doelen te halen en geven ze zelf het goede voorbeeld. Want bij ondernemerschap krijgt samenwerken een hele andere betekenis.

 

Argumenteren

Ondernemers denken simpel en maken van complexe materie graag iets eenvoudig. Dit maakt dat ondernemers vaak heel efficiënt zijn en snel kunnen schakelen. Ook in hun argumentatie wordt de nodige retoriek gebruikt om dit te betogen. En het werkt!

 

Overtuiging

De belangrijkste kracht van ondernemers. Je ziet het vrijwel altijd direct wanneer iemand een ondernemer is. Ze hebben verstand van organisatie, innovatie, creativiteit, ze kunnen reflecteren en ze werken goed samen. Dit communiceren ze continu, waardoor dit overkomt als krachtige beargumentering. En dat overtuigt dan weer… Het is een vicieuze cirkel die maar door blijft draaien bij ondernemers.

 

Of ze nu ethische waarden nastreven of commerciële belangen hebben, deze eigenschappen hebben ze altijd. En dat mag gevierd worden op deze dag. De dag dat we fenomenen eren die ons voorzien van werk en de wereld van ideeën. Dus namens Blue Wire Media aan alle ondernemers, bedankt! Bedankt dat jullie er zijn!

 

× Hoe kunnen we u helpen? Available from 06:00 to 21:00