adverteren op tv of youtube

Adverteren op TV of YouTube? Verschillen en voordelen

Uw bedrijf op de kaart zetten met een merkvideo is hoe dan ook een goed idee. Meer dan ooit geeft onze samenleving de voorkeur aan video over andere communicatievormen. Er zijn verschillende soorten video, en verschillende manieren om deze in te zetten als reclame. Een grote beslissing hierbij is: zet ik mijn video in via traditionele media of online media? Wij zetten uiteen wat de voordelen en verschillen zijn tussen adverteren op TV en adverteren op YouTube.

Adverteren op TV

Een video advertentie op TV is al jarenlang de standaard. De commercial wordt vrijwel elk reclameblok laten zien aan de mensen die hun favoriete programma bekijken. Op basis van de programmering van televisie, kunt u inschatten welke mensen naar dit programma kijken, en dus aan wie uw video wordt laten zien tijdens het reclameblok. De video zal logischerwijs meer leads opbrengen tussen TV programma’s door die uw doelgroep graag kijkt, dan op een willekeurig moment. Wat zijn verder de voordelen van adverteren op TV?

Een voordeel van televisie reclames inzetten voor uw bedrijf, is dat veel kijkers dit associëren met kwaliteit. Er zit een groot kostenplaatje aan adverteren op TV, en dat is bij veel kijkers welbekend. Bovendien zijn vooral A-merken op TV reclames te zien, wat ervoor zorgt dat mensen TV reclames associëren met A-merken. Is uw merk nog redelijk onbekend, dan geeft adverteren op TV een boost aan de naamsbekendheid van uw merk.

Is uw video gericht op de oudere doelgroep? Dan is adverteren op TV een betere keuze dan adverteren op YouTube. 65+ers kijken namelijk aanzienlijk meer TV dan andere leeftijdsgroepen: 4,5 uur per dag! Hoewel ouderen ook steeds meer online actief zijn, kijken ze hier ook vooral online televisieprogramma’s, in tegenstelling tot bijvoorbeeld YouTube video’s.

Adverteren op YouTube

Is uw doelgroep onder de 50 jaar? Kies dan voor online video advertenties. De gemiddelde tijd dat deze doelgroep TV kijkt, daalt vrijwel elk jaar. Met het aanbod van Netflix, YouTube en andere online video-aanbieders heeft lineaire TV een mindere reputatie gekregen. De jongere doelgroep kijkt steeds meer on-demand; wanneer het hen uitkomt.

Bovendien is adverteren op YouTube een stuk goedkoper dan op TV. Bij een omroep als NPO kost een reclame al snel €10 tot €65 per 1000 kijkers, terwijl een YouTube advertentie zo laag als €3 per 1000 kijkers kan zijn.

Verder zijn de resultaten van een video makkelijker te meten als deze op YouTube wordt ingezet, dan op TV. Met online video advertenties kunt u gemakkelijk inzien hoe vaak deze zijn bekeken, hoe mensen erop reageren en hoe lang de video bekeken wordt. En misschien het allerbelangrijkste resultaat: u kunt zien hoeveel kijkers hebben doorgeklikt naar uw website, en hoeveel van die leads ook iets hebben gekocht of aangevraagd via de website. Bij adverteren op televisie is het een kwestie van hopen op meer leads en conversie, maar kunt u dit resultaat niet duidelijk controleren. De drempel om naar uw website te gaan vergt meer handelingen bij een TV advertentie, dan wanneer iemand via de interactieve YouTube advertentie er via één klik is.

Voor een goede YouTube video is het belangrijk om de optimale afmetingen te gebruiken. Lees ons blog “Social media: voorwaarden en opties” voor de beste YouTube dimensies.

Uw promotievideo laten maken door experts?

Blue Wire Media is gespecialiseerd in het produceren van bedrijfsvideo’s, commercials, productvideo’s en andere promotionele video’s. Wij helpen u graag de video te realiseren waarmee uw merk verder groeit. Neem gerust contact met ons op!

× Hoe kunnen we u helpen? Available from 06:00 to 21:00